13. elokuuta 2014

Hosta-arvoitus

Minulla on neljää tai viittä erilaista kuunliljaa ja jokainen ilman nimeä.
Nyt sitten olen koittanut etsiä niille nimiä...
Tiedä sitten onko työ ollut tuottoisaa vai ei, mutta seuraavanlaisiin päätelmiin olen tullut.
Jos jollain on asiasta parempaa tietoa ja voisi valaista minua, niin olisin tosi iloinen!
 

Numeron yksi olen saanut keväällä kukkapotin mukana. Kakkosen ostin rivi-ilmoituksista viime viikolla ja kolmosen olen ostanut viime kesänä. Kolmonen on ainut jolle luulen tietäväni nimen. Ostettaessa siinä oli nimilappu, mutta viereisessä samanlaisessa kasvissa oli eri lappu. Niitä kun vertailin, tulin tulokseen että oman kasvini lappu oli se oikea.

1. Hämykuunlilja Hosta Undulata 'Erromena'
2. Komeasinikuunlilja 'Elegans'
3. Tarhakuunlilja 'Halcyon'


Nämä kaksi tuottavat päänvaivaa. Ensinnäkin ovatko samaa lajia vai ei? Numeron neljä lehdet ovat hieman lyhyemmät ja leveämmät, kuin tuon viitosen. Se saattaa kuitenkin olla jokin yksilökohtainen ominaisuus. Lehtien väritys on kuitenkin melko samanlainen. Nelos kasvin olen saanut keväällä saman kukkapotin mukana, kuin ykkösenkin ja viitosen ostin vime viikolla rivi-ilmoituksista yhdessä kakkosen kanssa. Päädyin siihen että kasvit ovat molemmat kirjokuunliljoja, mutta eri lajiketta.

4. Kirjokuunlilja Hosta Undulata 'Francee'
5. Kirjokuunlilja Hosta Undulata 'Albomarginata'

1 kommentti:

  1. Kysyppäs suvikumpu blogin marjalta. Hältä varmasti löytyy tietoa. .

    VastaaPoista